photoblog.pl
Załóż konto
Dodano: 29 GRUDNIA 2014

To lecimy dalej, w między czasie herbata i rzucamy okiem na skoki :)

 

 

Można też manipulacę faktami sprowadzić do zręcznego operowania prawdą i półprawdą.

Półprawda to informacja nie w pełni prawdziwa, kryjąca w sobie jakieś istotne niedopowiedzenia, albo też taka która obok stwierdzeń prawdziwych zawiera informacje fałszywe. Takie półprawdy występują we wszystkich dziedzinach życia. Półprawdy są wygodną i bezpieczną formą dla osoby, która je wypowiada. Można się z nich zawsze wycofać albo przy późniejszym wyjściu na jaw całej prawdy triumfująco powiedzieć : "a czy ja ci tego nie mówiłem, trzeba było uważnie słuchać".

Inną formą półprawdy są trywializacje i eufemizmy stosoane w celu ukrycia istoty problemu, obniżenia i złagodzenia jego wymowy. Zamiast o zapomodze- mówimy o udzielaniu bezzwrotnej pożyczki, okradanie rodziców przez włsne dzieci określa się braniem, podbieraniem pieniędzy bez zezwolenia. Działania aferzystów gospodrczych czy nieuczciwych kredytobiorców nie rzadko tłumaczy się lukami prawnymi, które sprawiają że ludzie ci są bezpieczni i bezkarni. Tego typu eufemizmy w środkach masowego rpzekazu i w języku oficjalnym oraz potocznym podrywają zaufanie do prawdy i sprawiedliwości. Stąd chętnie powtarzane porzekadło : "Prawda jak pajęczyna- mucha się złapie, bąk się przebije"

 

Eufemizm to nic innego jak słowo lub wyrażenie,użyte w zastępstwie ,w celu złagodzenia wyrażeń, które mogą być drastyczne, nieprzyzwoite ze względu na kulturę,religię,cenzurę,poprawność polityczną, lub dobre wychowanie. Zamiast słowa "gruby"- "puszysty" , "te dni" , "kobieca przypadłość zamiast "miesiączka"I dla przykładu:
reklamy tamponów pełne są eufemizmów. Kobiety, przedstawiane w reklamach środków higieny intymnej są przepełnione entuzjazmem, radosne, uprawiają sporty. Jeszcze w żadnej reklamie,nie został przedstawiony obraz napiecia przedmiesiączkowego, nie widac łazienki, kobiet korzystających z tych produktów,nie ma tez złego humoru i choćby wyprysków na twarzy.

KLIK <-- reklama pełna eufemizmów

Jeszcze inną formą półprawdy są daleko idące uproszczenia czynione nierzadko w dobrych intencjach. Przykładowo w celu klarownego przedstawienia trunej kwestii stosuje się wykresy, schematy, ucieka do stereotypów, banalnych analogii. Dobrze jeśli w taki przystępny sposób wyjaśnione zagadnienie wzbudzi zainteresowanie i umotywuje do jego poznania, zagłębienia. Gorzej jeśli uśpi uwagę i zbanalizujezagadnienie a nawet przyczyni się do utrwalenia o nim błędnych istotnych spraw.

 

POLECAMY PRZECZYTAĆ <---

 

Wyolbrzymianie banalnych, małych prawd to znany chwyt propagandowy w celu odwrócenia uwagi od spraw innych, bardziej istotnych. 

-Źródło 1

-Źródło 2

-Źródło 3 - "Pedagogika medialna" Tom 1 redakcja naukowa Bronisław Siemieniecki
-Źródło 4 - wykorzystana reklama

Komentarze

~ciekawski jaa znienawidzona reklama podpasek której denerwująca muzyka wkręcała się niemiłosiernie. no ale co racja to racja na tych reklamach to babki są szczęśliwe i mogą skakać latać fruwać robić wszystko a skutków ubocznych jak to napisane "tych dni" nie ma (np wrzeszczenie bez powodu na partnera :D )
29/12/2014 20:30:20
manipulacjamediow Może tak nutkę humoru tu wrzucę i jako facet widzę to tak :
1. http://demotywatory.pl/3583682/Kazdy-okres-w-zyciu-kobiety/Kazdy-okres-w-zyciu-kobiety
2. pierwszy obrazek z góry http://zombiak.pl/1198
3. http://demotywatory.pl/4225004/Dlaczego-kobieta-podczas-okresu-soli-herbate-

gorąco pozdrawiam Seba :D
29/12/2014 20:37:35