Cześć :)
święta święta i po świętach. Niby to czas odpoczynku
a nawet nie było kiedy na spokojnie usiąść i posiedzieć
ciągle człowiek gdzieś latał, teraz chwila na odpoczynek, ale zaraz trzeba szykować się na sylwestra :)
Trzeba w końcu zabrać się za dalszą robotę.
Także zaczynamy od sposobów i zakresów manipulowania w mediach
Manipulacja treścią i formą.
Znaczące zasługi w ukazaniu sposobów i form mnipulacji w mediach ma profesor z Uniwersytetu Kalifornijskiego - Herbert Irving Schiller, który w 1973 roku opublikował książkę "Sternicy świadomości". Wskazał on pięć mitów budujących treści w telewizi amerykańskiej:
-indywidualizmu i osobistego wyboru
-neutralności
-niezmiennej natury ludzkiej
-braku konfliktu społecznego
-pluralizu masowych środków manipulowania
Do technik formalnych służących manipulowaniu Schiller zlicza "fragmentację jako formę komunikowania" oraz natychmiastowość informacji". Manipulacja staje się bardziej skuteczna dzięki formie w jakiej mit zostaje przekazany.
***Fragmentacja (lub ogniskowanie) polega na rozpowszechnianiu wiadomości niepowiązanych ze sobą, pojawiających sę razem często przypadkowo, przy zachowaniu co najwyżej, prawideł warsztatu dziennikarskiego. Programy radiowe i telewizyjne są przerywane reklamowymi wstawkami, a istotne społecznie zjawiska przybierając postać zjawik incydentalnych, co zmniejsza możliwość ich zrozumienia
Czas rekalamowy jest zazwyczaj krótki i drogi. Ze względu na ograniczony czas przedstawić należy tylko niektóre najlepsze cechy produktu. Te które chcemy przekazać a odbiorca może poczuć niedosyt i dopowiedzieć sobie resztę, która będzie wygodna dla niego.
***Natychmiastowość informacj jest ściśle związana z frgmentacją. W mediach obowiązuje błyskawicnzość przekazywania wydarzeń traktowanych jako towar. Prowadzi to do fałszywego poczucia konieczności pośpiechu i do wyolbrzymiania poruszanych spraw, przedstawiania ich niekiedy w krzywym zwierciadle. Bezzwłoczność w przekazywaniu informacji o różnorodnej wadze poznaczej powoduje u odbiorcy rezygnację z selekcji wiadomości i utrudnia im nadanie właśiwego znaczenia, pzyczynia się do uznania faktu niemożności zapanowania nad nimi i w konsekwencji obniżenia się stopnia wrażliwości. Z natychmiastowością informcji, która nadaje wydarzeniom odpowiednią rangę, łączy się zabieg świadomego opóźniania. Jeśli informacj zostaje podana na drugim planie, na daszych szpaltach gazety czy pod koniec bloku informacyjnego to automatycznie zostaje pomniejszona jego ranga znaczeniowa.
Może tak jakoś żeby to zobrazować i fragmentację i natychmiastowość informacji wrzucamy link, gdzie jest to dość zrozumiale napisane i wytłumaczone :)
KLIKNIJ TUTAJ
no jak na jeden slajd to i tak dużo napisane :)
reszta w nastęnym jeszcze dziś :)
A&S pozdrawiają :)
Pedagogika medialna tom 1
Bronisław Siemieniecki
(książka którą z wielkim trudem dostaliśmy )