KULTUROTWÓRCZE FUNKCJE MASSMEDIÓW I HIPERMEDIÓW.
Józef Bednarek stwierdza "W działalności edukacyjno - wychowawczej istotne miejsce zajmują także podręczniki oraz różnorodne opracowania tekstowe, które wzbogacają przekaz audiowizualny i dostarczają wskazówek związanych z racjonalnym korzystaniem z radiowych, telewizyjnych programów edukacyjnych, informacji zamieszczonych w Internecie, a odtwarzanych za pośrednictwem komputera". Ich znaczenie w pełni potwierdza dotychczasowy rozwój różnorodnych form organizacyjnych edukacji radiowej, telewizyjnej i informatycznej.
Funkcje kulturotwórcze mediów zostały przedstawione poniżej:
Funkcja podstawowa: upowszechniania różnorodnych treści
Funkcje towarzyszące: informacyjna, edukacyjna, estetyczna, eksplikacyjna, kompensacyjna
Wirtualne wartości kulturotwórcze:
- pozytywne: dostarcza różnorodnych informacji i pozwala poznać i zrozumieć; uczy i motywuje do kształcenia; uzupełnia braki edukacji; dostarcza przeżyć estetycznych; budzi i rozwija zainteresowania; pozwala na kulturalne spędzanie czasu wolnego.
- negatywne: wprowadza dezorientację na skutek zalewu różnych treści, ogłupia, czyni pozory doinformowania i ucznia; osłabia i zabija aktywność, rozleniwia, odciąga od innych form uczestnictwa w kulturze.
Funkcja podstawowa: ludyczna
Funkcje towarzyszące: rozrywkowa, relaksowa, estetyczna
Wirtualne wartości kulturotwórcze:
- pozytywne: poprawia samopoczucie, dostarcza odprężenia; bawiąc uczy; uwrażliwia estetycznie; wpływa na opinie, na kształtowanie podstaw.
- negatywne: pogłębia tendencje do próżnowania, bezmyślnego spędzania wolnego czasu - jałowej rozrywki; osłabia aktywność kulturalną, przeżycie autentycznych wydarzeń; przedstawia wydarzenia w krzywym zwierciadle.
Funkcja podstawowa: stymulująca
Funkcje towarzyszące: estetyczna, wychowawcza
Wirtualne wartości kulturotwórcze:
- pozytywne: pełniejszy odbiór programów, podnoszenie własnego poziomu kulturalnego; rozwijanie zainteresowań; pobudzanie do uczestnictwa w kulturze i do tworzenia; wyrabianie zróżnicowanych upodobań; kształtowanie podstawy otwartego umysłu.
- negatywne: pobudza do niewybrednej rozrywki, obniża smak estetyczny; wyrabia fałszywe przekonania o łatwości tworzenia; służy ujednoliceniu upodobań.
Funkcja podstawowa: wzorotwórcza
Funkcje towarzyszące: wychowawcza, edukacyjna
Wirtualne wartości kulturotwórcze:
- pozytywne: propagowanie określonych stylów godziwego życia, wzorów postępowania i zachowania; dostarczanie porad przydatnych w życiu; urabianie opinii i kształtowanie postaw moralnych.
- negatywne: bezkrytyczne przejmowanie wzorów postępowania i zachowania; ślepe naśladownictwo, ułuda łatwej kariery; konsumpcyjne wzory życia; wyrabianie postaw konformistycznych, wygodnictwo.
Funkcja podstawowa: interpersonalna
Funkcje towarzyszące: wychowawcza, informacyjna
Wirtualne wartości kulturotwórcze:
- pozytywne: zrozumienie problemów drugiego człowieka; czynienie człowieka bardziej elastycznym, podatnym na pozytywne zmiany; umiejętność samookreślenia się w świecie; ukulturowienie.
- negatywne: pogłębienie izolacji człowieka i jego osamotnienie; obojętność wobec spraw doczesnych; zagubienie się w świecie rzeczy; obniżenie kultury; postawy egoistyczne.
Pozdrawiamy 
Natalia i Patrycja
zdjęcie