KULTURA MORALNA JAKO ISTOTNY SKŁADNIK KOMPETENCJI MEDIALNYCH NADAWCY I ODBIORCY.
Najnowsze technologie doprowadziły do tego, że teraz każdy może zostać potencjalnym twórcą informacji. Szanse edukacji medialnej uwarunkowane kompetencjami człowieka jako bycie jednocześnie nadawca i odbiorcą sprowadza się do dwóch czynników: znajomości języka mediów i zasad wychowania przez media oraz odpowiedzialności moralnej za upowszechniane informacje.
Efekty edukacji medialnej uwarunkowane są poziomem kultury nadawców i odbiorcy, a w tym także kultury moralnej. Zadania edukacyjne zamyka się w kręgu wychowania do mediów i wychowania przez media. Wychowanie do mediów to znajomość swoistości i tworzywa jakim jest język mediów. odstawowymi tworzywami mediów są: język w formie pisma lub mowy, dźwięk w formie naturalnej lub muzyki, obraz. Tworzywa te składają się na system komunikacji uwarunkowany wymogami konkretnego medium. Bez poznania języków mediów nie można mówić o zasadzie wychowania przez media jako procesu uczenia się, przyswajania wiedzy, rozwijania zainteresowań, kształtowania postaw moralnych. Potrzebne są formy edukacyjne, które umożliwia poznanie mechanizmów oddziaływania mediów oraz umiejętności percepcyjnych i kreatywnych. Do najistotniejszych należą:
Wolność mediów i jej granice to temat do wielu rozważań, ale uzasadnione są one w państwach demokratycznych, ponieważ w tych państwach wolność oznacza m.in. prawo do informowania i bycia poinformowanym oraz obowiązuje Międzynarodowa Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela. W systemie demokratycznym komunikowanie to proces interakcji społecznej dzielenia się i wymiany doświadczeń w wolnym i równym dostępie i uczestnictwu. Jest to traktowane jako prawo do komunikowania. Obejmuje ono:
Wolność mediów, ich obiektywizm i rzetelność podlegają ograniczeniom:
Pozdrawiamy
Natalia i Patrycja