photoblog.pl
Załóż konto
Dodane 11 STYCZNIA 2015
19
Dodano: 11 STYCZNIA 2015

KULTURA MORALNA JAKO ISTOTNY SKŁADNIK KOMPETENCJI MEDIALNYCH NADAWCY I ODBIORCY.

 

           Najnowsze technologie doprowadziły do tego, że teraz każdy może zostać potencjalnym twórcą informacji. Szanse edukacji medialnej uwarunkowane kompetencjami człowieka jako bycie jednocześnie nadawca i odbiorcą sprowadza się do dwóch czynników: znajomości języka mediów i zasad wychowania przez media oraz odpowiedzialności moralnej za upowszechniane informacje.

 

 

           Efekty edukacji medialnej uwarunkowane są poziomem kultury nadawców i odbiorcy, a w tym także kultury moralnej. Zadania edukacyjne zamyka się w kręgu wychowania do mediów i wychowania przez media. Wychowanie do mediów to znajomość swoistości i tworzywa jakim jest język mediów. odstawowymi tworzywami mediów są: język w formie pisma lub mowy, dźwięk w formie naturalnej lub muzyki, obraz. Tworzywa te składają się na system komunikacji uwarunkowany wymogami konkretnego medium. Bez poznania języków mediów nie można mówić o zasadzie wychowania przez media jako procesu uczenia się, przyswajania wiedzy, rozwijania zainteresowań, kształtowania postaw moralnych. Potrzebne są formy edukacyjne, które umożliwia poznanie mechanizmów oddziaływania mediów oraz umiejętności percepcyjnych i kreatywnych. Do najistotniejszych należą:

  • umiejętność selektywnego wyboru z bogatej i różnorodnej oferty mediów obydwu generacji;
  • umiejętność krytycznego i aktywnego odbioru;
  • znajomość podstawowych teorii oddziaływania mediów i pełnionych funkcji edukacyjnych.

 

 

        Wolność mediów i jej granice to temat do wielu rozważań, ale uzasadnione są one w państwach demokratycznych, ponieważ w tych państwach wolność oznacza m.in. prawo do informowania i bycia poinformowanym oraz obowiązuje Międzynarodowa Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela. W systemie demokratycznym komunikowanie to proces interakcji społecznej dzielenia się i wymiany doświadczeń w wolnym i równym dostępie i uczestnictwu. Jest to traktowane jako prawo do komunikowania. Obejmuje ono:

  • prawo do gromadzenia się, uczestnictwa i stowarzyszenia się,
  • prawo do informowania i bycie poinformowanym,
  • prawo do prywatności i do własnego języka.

 

Wolność mediów, ich obiektywizm i rzetelność podlegają ograniczeniom:

  • wolność nie jest do końca absolutna pracownicy mediów reprezentują interesy i opcje społeczno-polityczne swoich pracodawców, informacje są selekcjonowane;
  • zamieszczanie informacji w mediach przez osoby nie związane z żadna opcją polityczną nie należą do łatwych;
  • wolność w demokracji nie oznacza samowoli, towarzyszy jej świadomość ograniczenia; zabronione jest szerzenie ksenofobii, nacjonalizmu, ludobójstwa, aktów przemocy, pornografii dziecięcej itp.
  • poważnym problemem jest czy wszystkie zdarzenia powinny być ukazywane w mediach (w imię odpowiedzialności społecznej)
  •  ważnym problemem jest także jakie mają być granice wolności mediów i osób korzystających z prawa bycia informowanym poprzez informacje upowszechniane w Internecie. 

 

 

 

Pozdrawiamy 

Natalia i Patrycja 

 

zdjęcie

Zarejestruj się teraz, aby skomentować wpis użytkownika mediaewip.