Maków Mazowiecki...
Rynek Główny. Rynek przed 1924 rokiem.
Przedwojenny Rynek był w całości wybrukowany kamieniami. Na Rynku odbywają się jarmarki w dni wyznaczone przez burmistrza, które wygłaszane były przez woźnego Rady Miasta. Przybywali nań chłopi na furmankach z całego powiatu. Na placu znajdował się tylko jeden budynek (poza pompą wodną na środku), drewniana budka, poczekalnia PKP. Ówczesny Rynek był sceną wielu uroczystości miejskich i narodowych.
Maków Mazowiecki zlikwidowana wąskotorowa stacja kolejowa w Makowie Mazowieckim, w województwie mazowieckim, w Polsce.
Obecnie na terenie stacji znajdują się składy węgla, drewna i innych materiałów. Budynek stacyjny wykorzystywany w celach mieszkalnych.
Ruch pasażerski ustał w latach 80. XX wieku. Ostatni pociąg odjechał ze stacji Maków Mazowiecki 19 lipca 2003. Po zamknięciu linii kolejowej w kierunku Krasnego infrastruktura stacji zaczęła stopniowo popadać w ruinę. W 2008 podjęto próby oczyszczenia i odnowienia torów i rozjazdów przy stacji w Makowie w celu przywrócenia ruchu kolejowego na odcinku Maków Mazowiecki Krasne. Tym samym Maków Mazowiecki miał być połączony z Mławą linią obsługiwaną przez Mławską Kolej Dojazdową, głównie dla celów turystycznych. Prace przy torowiskach jednak ustały i od połowy 2010 linia jest niezdatna do użytkowania.
PrzypisyHistoria Mławskiej Kolei Dojazdowej sięga czasów I wojny światowej. 7 lipca 1915 roku trwała wtedy I wojna światowa, Maków, po wycofaniu się Rosjan, znajdował się pod okupacją niemiecką zaczęto wytyczać trasę wąskotorówki. Kilka tygodni później można było dojechać pociągiem z Makowa do Przasnysza. Pod koniec sierpnia 1915 roku kolejka dotarła do miejscowości Pasieki. Początkowy rozstaw torów wynosił 600mm. Pięć lat po wybudowaniu kolejki już po odzyskaniu przez Polskę niepodległości ówczesne Ministerstwo Kolei przejęło kolejkę pod swoje skrzydła. W dalszych latach powstały tory z Ciechanowa do Gruduska.
Mławska wąskotorówka dzielnie przetrwała czasy II wojny światowej. Została zniszczona dopiero w czasie ofensywy styczniowej Armii Czerwonej w 1945 roku. W roku 1946 kolejka znowu zaczęła funkcjonować. Ten rok był początkiem ruchu osobowego na odcinku Ciechanowskim. Na przełomie lat 1961/1962 na linii Mława Przasnysz zmieniono rozstaw szyn na 750mm. Zwiększenie rozstawu ominęło odcinek Ciechanowski, oraz odcinek Przasnysz Maków. Lecz i tam kilka lat później zmieniono rozstaw szyn na 750mm.
W latach 80 ubiegłego wieku na kolejce nastąpił kryzys, zaczęto zawieszać kursowanie pociągów, nie zakupywano nowego taboru, nie remontowano torowiska. W roku 1981 wycofano pociągi osobowe z odcinka Ciechanów-Krasne, pięć lat później zamknięto stacje towarową w Przasnyszu, zawieszono ruch na węźle ciechanowskim. Tory do Ciechanowa powoli ginęły, aż zostały zdjęte przez pracowników PKP. Na szczęście na odcinku Mława-Maków kursowały jeszcze pociągi towarowe.
W roku 2001 Mławską KD postawiono w stan upadłości. Pamięć o kolejce zanikała, samorząd Mławy nie był zainteresowany odrodzeniem wąskotorówki. Na pomoc przyszła wtedy Fundacja Na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych, która namówiła wójta Krasnego by przejął kolejkę. 1 grudnia 2002 kolejka była już własnością gminy Krasne. Zmieniło to plany budowy drogi ekspresowej Warszawa-Gdańsk oraz plany burmistrza Mławy, który chciał odsprzedać tereny po kolejce koncernowi LG pod budowę kolejnej fabryki. 5 lipca 2003 po wielu latach na Mławskiej KD ruszył pociąg.
W Makowie po kolejce zostały już tylko resztki torów i wspomnienia starszych mieszkańców.