Kraków - Most Karola ...
Panorama Krakowa z Panorama Krakowa z XVII w. po prawej stronie widoczne mosty Stradomski i Skawiński.
Most Karola nieistniejący już most w Krakowie nad rzeką Wisłą, którego budowę rozpoczęto w 1801, a funkcjonował w latach 18021813. Łączył krakowski Kazimierz z miastem Podgórze (obecnie będącym dzielnicą Krakowa) u wylotu dzisiejszych ulic Gazowej i K. Brodzińskiego.
Most miał konstrukcję drewnianą z drewna dębowego opartą na murowanych przyczółkach. Jego konstruktorem był Józef Schmidt. Imię Karlsbrücke otrzymał na cześć arcyksięcia Karola Habsburga, który jako pierwszy po nim przejechał.
Most zniszczyła ogromna powódź 26 sierpnia 1813, kiedy to Wisła zalała Stradom, Kazimierz i Podgórze, zrywając także most Stradomski. Była to największa powódź, jaką odnotowały kroniki miejskie Krakowa.
Historia mostu Skawińskiego.
Dawniej ulica kończyła się obronną Bramą Skawińską. Na przedłużeniu ulicy, nad Wisłą, znajdował się drewniany Most Skawiński, wiodący w stronę Skawiny i Myślenic został on spalony w 1657 r. przez opuszczających miasto po Potopie Szwedów (wraz z innymikrakowskimi mostami). Został on zastąpiony przeprawą promową, która nie ciesząc się popularnością, wkrótce została zlikwidowana.
Ulica dawniej zwana była ulicą św. Jakuba na obecną nazwę przemianowana została pod koniec XVIII w, po tym jak ok. 1785 r. zburzono średniowieczny kościół św. Jakuba Apostoła. Do dziś pozostały tylko resztki fundamentów kościoła znajdujące się na przylegającym do ulicy Bulwarze Inflanckim (pomiędzy ul. Skawińską a Wietora).
Przed II wojną światową mianem ulicy "Skawińskiej Bocznej" nazywano obecną ulicę Hieronima Wietora.