Jak odzwyczaić dziecko od DnD?
Twoje dziecko nadal gra wszystkie sesje w DDki? Nie możesz zdecydować się na krok ostatecznego usunięcia jego z użycia? Jest to trudne z różnych powodów, czasem jesteśmy wygodni, bo grając Paladynem na 12 lv dziecko się uspokaja, bo nie musimy pilnować go czy nie przekręcił jakiś zasad, a stworzenie sesji nie jest zby trudne. Chciałabyś, aby dziecko samo zdecydowało, że już nie będzie grało w DDki? Jeśli tak, to musisz mu jednak pomóc. Poniżej znajdziesz kilka porad.
krok 1
Jeśli twoje dziecko nie jest szczególnie związane ze swoim paladynem i łatwo przystosowuje się do zmian, oraz daje sobie radę z wymyślaniem nowych postaci, odstaw DDki z dnia na dzień. Któregoś dnia gdy obudzi się w dobrym humorze oświadcz mu, że już jest taki duży jak ... (jakiś starszy kolega, brat, wujek itp.) i może grać w Młotka albo Wampira (okrzyki radości i oklaski).
krok 2
Wybierzcie się razem na zakupy nowego podręcznika. Pozwól dziecku wybrać taki jak mu się podoba, możesz kupić jeszcze dodatkowo drugi, nieco inny, gdyby np. okazało się, że jest dziecku trudno dostosować się do świata mroku. Pochowaj Podręcznik Gracza i wszystkie dodatki. W okresie odzwyczajania dziecko może zacząć ssać k20, poświęć mu wówczas więcej uwagi, często przytulaj, aby zrekompensować brak DnD.
krok 3
Jeśli dziecko nie okazuje żalu i braku DDków, jesteś szczęściarą. Jeśli natomiast zacznie odgrywać sceny, krzyczeć i prosić o swojego Paladyna, wyciągnij ją ale nie prowadź mu żadnej sesji. Jeśli poprosi o jakaś przygodę, powiedz, że zostały do poprowadzenia tylko scenariusze dla noobów. Bądź nieugięta, powtarzaj dziecku, że sesje dla pro może grać w innych systemach.
krok 4
Dobrze jest też stopniowo odzwyczajać dziecko od DDków, czyli np. podczas sesji stałych podaj mu kartę Szczurołapa, zanim poprosi o Paladyna, a nie wtedy gdy się zacznie o niego domagać.
Krok 5
Ograniczaj liczbę sytuacji, w których dziecko czyta dodatki do DnD. Nalegaj, aby czytało go siedząc na twoich kolanach, albo w wyznaczonym miejscu. Gdy chce odejść oznajmiaj, że automatycznie jest to koniec czytania DnD. Podkreślaj, że z Przewodnikiem po Pandemonium mogłoby sobie samodzielnie czytać i chodzić kiedy ma ochotę.
krok 6
Ograniczaj sesje w DnD. Zmień rozkład dnia. Jeżeli to możliwe, tak zorganizuj dzień, aby dziecko jak najwięcej czasu spędzało poza domem, aby znajdowało się w sytuacjach, które nie będą mu przypominać o paladynie. Wypełnij jego czas ciekawymi atrakcjami, zakup nową planszówkę. Na dobranoc kiedy zapewne karty najbardziej będzie dziecku brakowało zastąp ją ulubioną stroną z Necronomiconu itp. Nie zapomnij potem umyć rączek dziecku. Jeśli Paladyn był uspokajaczem dziecka w trudnych chwilach, przytulaj je mocno i zaczijcie wymyślać razem karcianki.
krok 7
Jeżeli dziecko uparcie prosi o kartę postaci, podawaj mu na niej inną postać na dobranoc, oczywiście dbając o to, aby wcześniej zagrało udaną sesję w Monastyr.
krok 8
Przygotuj się na to, że w okresie odzwyczajania dziecka od DDków będzie ono kapryśne i rozdrażnione, albowiem straciło swojego przyjaciela, którego teraz będzie musiało czymś innym zastąpić. Zapewniaj mu poczucie bezpieczeństwa, poświęcaj wiele uwagi. Zachęcaj, aby do snu brało ze sobą ulubioną zabawkę, Cthulhu, Licha, Vipera lub makietę Twojego mózgu itp.
_________________________