Minął tydzień i nic nowego nie wstawiłem/nie napisałem. Dziś przypomniało mi się, że już bardzo dawno temu miałem napisać notkę o arafatkach.
Pewnie wszyscy widzieli arafatki, może niektórzy z Was je noszą? Arafatki na stałe wpisały się w pejzaż kultury. Na stałe zagościła w szafach młodzieży właściwie na całym świecie. Taka moda, niedrogi dodatek do codziennego ubrania i symbol... symbol czego? Spotkałem się z sytuacją, kiedy osoba X nosząca z umiłowaniem arafatki jednocześnie niepochlebnie wyrażał się o ludzi od których je mamy... Mało ludzi orientuje się co tak na prawdę oznacza ta chusta.
Co to jest naprawdę ARAFATKA? Skąd ta nazwa i co symbolizuje?
już piszę, piszę
Arafatka, a właściwie Kefija (z arabskiego) jest jednym z najbardziej znanych tradycyjnych arabskich nakryć głowy.
Kefija często wymawiana jako keffijeh, keffija, kaffija, kufija. Jest to spowodowane na różne rozumienie i transliterację języka arabskiego na alfabet łaciński. Również istnieją nazwy tj.: ghutra, szmagh, hatta, mashadah. W Polsce chusty te powszechnie nazywane są arafatkami. Nazwa arafatka pochodzi od nieżyjącego już Jasera Arafata pierwszego prezydenta Autonomii Palestyńskiej, Przewodniczącego Organizacji Wyzwolenia Palestyny i laureata Pokojowej Nagrody NOBLA w 1994r. Kefija była jego znakiem rozpoznawczym i trudno było ujrzeć Jasera Arafata bez tej charakterystycznej czarno-białej chusty. Nosił on ją w sposób tradycyjny, ale także zawiązywał sobie drugą na szyi. Na pewno Go kojarzycie.
Arafatki prawdopodobnie istniały już w starożytnej Mezopotamii. Później przejęli je arabscy chłopi, podczas gdy w arabskich miastach jako nakrycie głowy dominowały zawsze fezy lub inne droższe nakrycia głowy. Obecnie nadal są noszone, wiele z nich przeszła przeobrażenia. Istnieją różne wzory, kolory, kroje, fasony. Dziś noszone są przez wszystkich, nie zależnie od płci, wieku i pozycji w społeczeństwie.
Jest to kwadratowy kawałek materiału, przeważnie bawełniany, złożony i owinięty w różny sposób dookoła głowy lub szyi.
W latach '30., chusta ta stała się symbolem palestyńskiego ruchu narodowego. Była używana przez Palestyńczyków w czasie tzw. Wielkiego Powstania przeciwko Brytyjczykom, którzy władali tamtymi terenami. Do dziś na Wyspach Brytyjskich, arafatki są postrzegane negatywnie, bardziej z terroryzmem i przemocą... cóż nie ma się im co dziwić, przez ludzi z arafatkami stracili swoje "kolonie" na Bliskim Wschodzie. Nie wiem jak jest obecnie, ale jeszcze jakiś czas temu w Anglii przyjście do szkoły z arafatką było naganne. To tak jak przyjście ze swastyką na ramieniu...jak nie gorzej.
Oryginalna arafatka jest biała z czarnym lub czerwonym wzorem. Właśnie te kolory mają zasadnicze znaczenie w świecie palestyńskim, szczególnie po 1948 roku. Biało-czarna arafatka jest symbolem narodowym Palestyny i osoba nosząca przede wszystkim w tym kolorze pokazuje, że jest związany z Palestyną lub popiera Palestyńczyków w walkach o Wolną Palestynę.
Po masowej emigracji do Jordanii (jedno z największych skupisk Palestyńczyków na świecie) Jordańczycy spopularyzowali chustę o podobnym wzorze, lecz czerń zastąpili czerwienią. Obecnie w Jordanii elita nosi chusty czerwono-białe, lecz jeśli Jordańczyk chce pokazać swoją tolerancję, zakłada czarno-białą. Palestyńska biało-czarna chusta kojarzona jest również z OWP i al-Fatahem (Organizacja Wyzwolenia Palestyny i Palestyński Ruch Wyzwolenia Narodowego - nie są to terroryści!) Natomiast arafatka zielono-biała bądź zielono-czarna z islamskim dżihadem i Hamanem. Nie zalecane jest noszenie w Egipcie fioletowych i różowych arafatek, mogą wsadzić do więzienia.
Godne uwagi są również libijskie i jemeńskie. Jasnozielone-ciemnozielone. Prosta, biała, gładka bez frędzli, bez wzorów, kefia, a raczej już Ghutra jest noszona przez elitę w Arabii Saudyjskiej i państwach Zatoki Perskiej. Brązowe, niebieskie, szare noszą przeważnie Talikowie. Jest jeszcze wiele innych kolorów, co symbolizują? Nie wiem, są bardziej wymyślone dla zysków fabryk.
.
Na koniec będzie:
Palestyńczyk Ahmed o Polsce Polakach i Palestynie
zachęcam obejrzeć
mądry człowiek :)
i cytat z tego odcinka:
"nie wydaje mi się, żeby polska młodzież poważnie myślała o swoich studiach i w ogóle o życiu,
młodzi Polacy wiecznie narzekają, że nie mają łatwo, że Polska nie stwarza warunków do normalnego życia"
Inni zdjęcia: Szydłów Kościół suchy1906Ciepło judgafPo egzaminach.. adezianRejs po Nilu bluebird11Ja patki91gd:* patki91gdJa patki91gdZ Madzia nacka89cwa... maxima24... maxima24