Seksualność: sprawa na pozór bez znaczenia dla życia publicznego, pasjonująca, ale zasadniczo prywatna, a do tego - jak można by sądzić - niezmienna, bo zdeterminowana biologicznie i konieczna dla zachowania gatunku. W rzeczywistości jednak seks jest dziś bez przerwy obecny w życiu publicznym i, co więcej, niesie rewolucyjne przesłanie. Mówi się, że ostatnie dziesięciolecia przyniosły rewolucję seksualną, a wielu myślicieli wiąże nadzieje na zmianę społeczną z seksualnością, która w ich przekonaniu jest szansą na wyzwolenie z ograniczeń współczesnej cywilizacji.
Jak rozumieć te słowa?
Narodziny miłości romantycznej są punktem zwrotnym na drodze formowania się czystej relacji. Ideały miłości romantycznej od dawna w większym stopniu kształtowały aspiracje kobiet niż mężczyzn, co nie znaczy, że ci ostatni zupełnie oparli się ich oddziaływaniom. Etos miłości romantycznej wywarł dwojaki wpływ na sytuację kobiet. Z jednej strony przyczynił się do zamknięcia kobiet "tam, gdzie ich miejsce" - w domu. Z drugiej jednak strony miłość romantyczną można uznać za czynną, radykalną odpowiedź na "męski" układ społeczny. Miłość romantyczna zakłada bowiem możliwość trwałej więzi uczuciowej opartej wyłącznie na relacji między dwojgiem ludzi. Taki związek to zwiastun czystej relacji, aczkolwiek pod pewnymi względami jej przeciwieństwo.
Kluczowym warunkiem emancypacji, jaką niesie seks, jest pojawienie się plastycznej seksualności. Jest to seksualność zdecentralizowana, uwolniona od wymogu reprodukcji. U jej podstaw leży tendencja do ograniczania liczebności rodziny, której początki sięgają schyłku XVII wieku i która umocniła się w wyniku rozpowszechniania nowoczesnej antykoncepcji i nowych technik prokreacji. Plastyczną seksualność można modelować jak cechę osobowości, a zatem jest ona nierozłącznym aspektem tożsamości jednostki. Zarazem, zasadniczo, wyzwala ona seksualność spod władzy fallusa – aroganckiej dominacji męskiego doświadczenia seksualnego.
Historia emocjonalna społeczeństw nowoczesnych pozostaje głęboko ukryta i dopiero czeka na ujawnienie. Jest to historia seksualnych dążeń mężczyzn, starannie odgradzanych od ich publicznego wizerunku. Sprawowana przez nich kontrola seksualna nad kobietami jest czymś znacznie szerszym niż przypadkową właściwością nowoczesnego życia społecznego. W miarę jak mężczyźni tracą tę kontrolę, jednoznacznie wychodzi na jaw kompulsywny charakter ich seksualności, czego skutkiem jest narastająca fala przemocy w stosunku do kobiet. Między płciami rozwarła się obecnie przepaść emocjonalna i nie sposób z żadną pewnością przewidzieć, na ile uda się ją zasypać.
Niemniej możliwości radykalnej przemiany sfery intymnej są bardzo realne. Niektórzy są zdania, że intymność może być duszna i przytłaczająca, i taka rzeczywiście jest, jeśli rozumieć ją jako żądanie nieprzerwanej bliskości emocjonalnej. Jednakże zdefiniowana jako więź emocjonalna na warunkach ustalonych przez równych partnerów ujawnia zupełnie inne oblicze. Intymność oznacza całkowitą demokratyzację relacji międzyludzkich, odpowiadającą demokracji w sferze publicznej.
Ma to swoje dalsze konsekwencje. Przemiana sfery intymnej może podważyć instytucje nowoczesne jako tanie, bo świat społeczny, w którym spełnienie uczuciowe zastąpiłoby dążenie do maksymalizacji zysku gospodarczego, bardzo różniłby się od tego, który znamy. Obecne zmiany w obszarze seksualności są zatem istotnie rewolucyjne i to w bardzo głębokim znaczeniu.