Siemka:) dzis na naszej fotce znajduje się motor do podróży
W trasie
Zacznę od rzeczy rzucającej się w oczy jako pierwsza, czyli świetnej ochrony przed pędem powietrza. Rozbudowane owiewki pozwalają na jazdę choćby w dżinsach bez obawy o przewianie kolan. Regulowana szyba pozwala dobrać ustawiania tak, aby odgrodzić się zupełnie od szalejącego obok huraganu. Co prawda tak daleko posunięta ochrona okupiona jest nieprzyjemnym uczuciem wiania w plecy, ale przecież życie składa się głównie z kompromisów. W każdym bądź razie przy prędkościach rzędu 160 km/h (sprawdzone rzecz jasna na niemieckiej autostradzie) spokoju kierowcy nie mąci jakiekolwiek szarpanie rękawów czy nogawek przez pęd powietrza.
Na trasie okazuje się też, że ST 1300 to zadziwiająco szybki motocykl. Ociężałość dokuczająca w mieście znika bez śladu, pojawia się za to stabilność i wyważenie. Motocykl bez trudu rozpędza się do ponad 220 km/h, a nawet przy tych prędkościach jazda nim nie oznacza ciągłej walki o utrzymanie się na drodze.
O precyzji kierowania motocykli sportowych oczywiście nie może być mowy, ale Pan-Europeana daje się prowadzić pewnie i precyzyjnie. Nastawy zawieszeń choć zestrojono bardzo komfortowo, bez problemu radzą sobie na dziurawych drogach, gdzie nawierzchnia wybitnie odbiega od przyjętych w zachodniej Europie standardów. Problemy zaczynają się dopiero, gdy próbujemy dynamiczniej przekładać Hondę z jednego ciasnego zakrętu w zakręt. Duża masa wymusza ograniczenie prędkości, a na gorszej nawierzchni pojawia się nieprzyjemne bujanie tyłu.
Po wielu kilometrach za sterami Hondy okazuje się, że nasz testowy turystyk najlepiej czuje się na krętych bocznych drogach, gdzie nie trzeba szaleńczo gonić na prostych i ostro składać się na winklach. Dalekie szybkie wyjazdy to prawdziwe powołanie tego motocykla. Najlepszą trasą testową tej maszyny okazał się wyjazd do krainy mazurskich jezior.
ST bez stresu radził sobie na krętych mazurskich drogach, zadziwiając przy tym dynamiką i stabilnością. Pomimo nie najcieplejszych październikowych dni owiewki i wielka przednia szyba nie dają zmarznąć kierowcy. Skuteczny układ hamulcowy dysponuje ogromnym zapasem wydajności, dzięki czemu nawet długie i następujące po sobie hamowania obciążonego motocykla nie prowadzą do przegrzania hamulców. Motocykl jest wygodny i po pokonaniu 600 km bez przerwy jego kierowca ciągle przypomina człowieka, a nie powyginaną nienaturalnie kupę kości i mięsa.
Co ciekawe Honda ST 1300 zużywa mniej paliwa, niż niejedna 600-tka. Przy dosyć dynamicznej jeździe komputer pokładowy deklarował zużycie benzyny bezołowiowej na poziomie średnio 6,5 litra na każde 100 km. Przy przepastnym, 29 - litrowym zbiorniku paliwa daje to imponujący zasięg ponad 400 km pomiędzy tankowaniami. Każdy turysta z pewnością to doceni, zwłaszcza ci, którzy lubią zapuszczać się w bardziej odludne miejsca.
Dane techniczne Honda ST 1300 Pan European
Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, 4-suwowy, 16-zaworowy, widlasty (90°), DOHC
Pojemność: 1261 cm³
Średnica x skok tłoka: 78 x 66 mm
Stopień sprężania: 10,8:1
Układ zasilania: Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Max. moc: 93 kW/8000 obr/min (95/1/EC)
Max. moment obrotowy: 125 Nm/6000 obr/min (95/1/EC)
Układ zapłonowy: Sterowany komputerowo cyfrowy tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem
Rozrusznik: Elektryczny
Skrzynia biegów: 5-biegowa
Przeniesienie napędu: Osłonięty wał napędowy
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2270 x 860 x 1390 (∼ 1630 z kuframi) mm
Rozstaw osi: 1490 mm
Wysokość siedzenia: 790 (±15) mm
Prześwit: 135 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 29 litrów (w tym 5 litrów rezerwy)
Masa pojazdu w stanie suchym: 287 kg
Koło przednie: 3-szprychowy drążony odlew z aluminium
Koło tylne: 3-szprychowy drążony odlew z aluminium
Opony przednie: 120/70ZR18M/C(59W)
Opony tylne: 170/60ZR17M/C(72W)
Zawieszenie przednie: 45-milimetrowy widelec teleskopowy ze wspomaganiem pneumatycznym (air-assist), skok 120 mm
Zawieszenie tylne: Pojedynczy tradycyjny amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny i siły tłumienia odbicia, skok 123 mm
Hamulce przednie: Hydrauliczne, podwójne tarczowe 310 x 5 mm, z połączonymi zaciskami 3-tłoczkowymi, ABS i klockami ze spieków metalicznych
Hamulce tylne: Hydrauliczne, tarczowe 316 x 7 mm, z połączonymi zaciskami 3-tłoczkowymi, ABS i klockami ze spieków metalicznych
Rama: Typu Diamond, podwójna, aluminiowa, z trzema zamkniętymi sekcjami
Kąt wyprzedzenia: 26 stopni
Wyprzedzenie: 98 mm
Pozdro dla wszystkich fanów motocykli:)
Liczymy na duzo komenów
WysoS & FabiaN :)