Fiat Cinquecento - (cinquecento po włosku znaczy "pięćset") - miejski samochód osobowy produkowany w polskiej fabryce Fiata w Tychach od czerwca1991 do września 1998 r. Był to pierwszy samochód osobowy Fiata, którego produkcja odbywała się wyłącznie w polskiej fabryce. Został wprowadzony na rynek jako następca modelu 126. Nadwozie zaprojektowane został w Centro Stile Fiat, kierownikiem projektu był Ermanno Cressoni. Produkcja montażowa Fiata Cinquecentozostała zakońćzona w 1998 r., a jego następcą został model Seicento (po włosku sześćset). Nazwą nawiązywał do modelu 500 z lat 50-tych XX wieku.
Cinquecento dostpny był wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback o kanciastym nadwoziu. Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia wynosił 0.33. W porównaniu z wcześniejszymi modelami Fiata z tego segmentu, pojazd wyposażono kilka nowych rozwiązań: niezależne przednie z kolumnami McPhersona i tylne zawieszenie z wahaczami ze sprężynami śrubowymi, podobne do zastosowanego w Fiat Tipo, hamulce tarczowe na osi przedniej, wzmocnione słupki boczne nadwozia oraz strefy zgniotu jak i ocynkowane nadwozie. Kierowanie pojazdem odbywało się poprzez zębatkowy układ kierowniczy, mimo to niedostępne było nawet w wyposażeniu dodatkowym wspomaganie kierownicy. Samochód mógł zostać opcjonalnie doposażony w m.in. centralny zamek, immobiliser, autoalarm, elektrycznie sterowane szyby, szyberdach (lub nawet zdejmowany brezentowy dach w wersji Soleil) czy też układ klimatyzacji.
//