Czym też byłaby dziś polska motoryzacja bez Fiata 126p. Napewno ciężko byłoby sobie wyobrazic nasze Polskie drogi bez tak już kultowego autka. Fiat 126p pełnił różne funkcje, od pierwszego auta w którym zaczyna się swoją przygodę z motoryzacją, aż po samochód rodzinny, którym cała rodzina wraz z psem wyruszała na wakacyjne wyprawy.
Te wspomnienia skłoniły mnie do przypomnienia wszystkim jak przebiegała ewolucja "Małego Fiata", auta dzisiaj traktowanego przez większość jako żart.
Oficjalna prezentacja "Malacza" odbyła się 9 listopada 1972 roku w dwóch miejscach jednocześnie: na salonie samochodowym w Turynie a także na placu Defilad w Warszawie. W 1972r Fiat 126 zajął 6 miejsce w konkursie na samochód roku.Historia Polskiego Fiata 126 zaczyna się w momencie podpisania umowy miedzy koncernem Fiat S.A. i PHZ Polmot,
kiedy to Fiat zdecydował się na uruchomienie produkcji polskiej odmiany Fiata 126 - nazwanego 126p.
Na początku 1972 roku powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Bielej, w której 6 czerwca 1973r zmontowano tu pierwszego Fiata 126p z częśći włoskich. W tamtych czasach pierwsze "Maluchy" kosztowały 69 tys. złotych.Pierwszy, była to równowartość ówczesnych 18 średnich pensji.
22 lipca 1973r nastąpiło oficjalne uruchomienie linii produkcyjnej, do końca roku powstało 1500 "maluchów".