Max Liebermann
Spinning Workshop in Laren
Przędzenie w warsztacie w Laren
Max Liebermann Max Liebermann (ur. 20 lipca 1847 w Berlinie, zm. 8 Lutego 935 w Berlinie) niemiecki malarz i grafik pochodzenia żydowskiego. Przedstawiciel realizmu, później impresjonizmu. Współzałożyciel Berlińskiej Secesji.
Urodził się jako syn zamożnego żydowskiego przemysłowca, Louisa Philippe Liebermanna i jego żony (z domu Hall). Jego dziadek Joseph Lieberman był przedsiębiorcą włókienniczym. Jako pierwszy w Prusach zbudował maszyny do produkcji bawełny, tkanin i tym samym załamał angielski monopol. Bratem Maxa był Felix Liebermann (18511925), niemiecki historyk. Jego kuzynCarl Theodore Liebermann (18421914) był niemieckim chemikiem.
Liebermann najpierw studiował prawo i filozofię na Uniwersytecie w Berlinie, ale później studiował malarstwo i rysunek w Weimarze w 1869 roku w Paryżu w 1872 roku, gdzie malował pod wpływem Gustawa Courbeta, Milleta i Munkacsy'ego.
Studiował u Charlesa Verlata, Carla Steffecka i Ferdinanda Wilhelma Pauwelsa. Podczas wojny francusko-pruskiej (18701871), Lieberman służył koło Metzu jako medyk z zakonu joannitów.
W latach 18731878 przebywał w Paryżu. W latach 18781884 działał w Monachium, później w Berlinie. Odbył podróż naukową do Holandii 18761877, gdzie wpłynęła na niego sztukaIsraelsa.
Malował pejzaże, portrety, sceny religijne i rodzajowe. Tworzył akwaforty. Początkowo tworzył realistyczne obrazy o ciemnych kolorach: Kobiety skubiące gęsi (1872), następnie rozjaśniłpaletę w plenerowych kompozycjach z Holandii Dom starców w Amsterdamie (1880), Wiązanie sieci (1889). Po 1890 wprowadził efekty impresjonistyczne, wykształcając ostatecznie swój styl:Kąpiący się chłopcy (1896), Gra w polo (1902), Uliczka żydowska w Amsterdamie (1905) oraz pejzaże z Wannsee.
Wybrane dzieła: Kobiety skubiące gęsi (Berlin), Naprawa sieci (Hamburg), Kobieta z kozami (Hamburg) oraz portrety: burmistrza Petersena (Hamburg), Autoportret(Florencja). Znany również jako grafik.
Napisał Die Phantasie in der Malerei (Fantazja w malarstwie) (1916).