Photoblog.pl

Załóż konto

 

2013/08/25   

9. Efekt jojo

« następne   poprzednie »
9. Efekt jojo

Dzień dobry! Pogoda dopisuje, więc mam nadzieje że nastroje też : ) Obiecałam wam opisać swój tygodniowy program ćwiczeń, ale zrobie to jutro albo jeszcze dzisiaj wieczorem. 

 

Efekt jojo 

Efektem jo-jo nazywamy wahania masy ciała w wyniku odchudzania, polegające na przybraniu na wadze. To bardzo częsta konsekwencja nieumiejętnego odchudzania. Chcemy w jak najkrótszym czasie schudnąć, co niestety powoduje właśnie efekt jo-jo. Tak naprawdę to im dłuższa kuracja odchudzająca, tym bezpieczniej dla nas, że nie grozić nam będzie szybkie przybranie na wadze i nasz wysiłek w szczupłą sylwetkę nie pójdzie na marne.  

Dlaczego tak się dzieje, że tyjemy z powrotem? Organizm w trakcie odchudzania dostaje mniej energii, przez co zwalnia metabolizm, gdyż ma teraz mniej do spalenia. Po kuracji odchudzającej, zaczynamy powracać do dawnego sposobu żywienia, organizm zaczyna otrzymywać więcej energii i odkłada ją na zapas oto przyczyna efektu jo-jo.

 

Z własnego doświadczenia wiem, że trudno go niknąć ale pamiętajmy, że nie ma rzeczy niemożliwych. Najgorsze co może być to wyznaczyć sobie czas i oczekiwać dnia, kiedy dieta się skończy i rzucić się na jedzenie.. a wtedy kilogramy wracają w bardzo szybkim tempie. Jeśli wyznaczamy sobie czas diety - ok, ale potem nie możemy rzucać się na jedzenie. Przez jeden batonik czy kawałek czekolady nie nabierzemy 5kg, od czasu do czasu można sobie na coś pozwolić ale ważne żeby nie przesadzać! Nawyki z diety powinny nam już pozostać na całe życie, musimy uważać co jemy i w jakich ilościach. Dieta to nie ma być męka. Trzeba jeść to, na co ma się ochotę, ale trzeba pilnować ilości i zawartości swojego talerza. 

 

Głodówki - Chyba każdy, kto ma lub miał problemy z nadwagą mówił: od jutra nie jem. I faktycznie nie je, śniadanie pomija, obiad pomija, skubnie coś tam małego albo i nie, ale pod koniec dnia kryzys i podwójna kolacja. Wytrwali wytrzymają kilka dni na skąpych ilościach jedzenia, ale kryzys i tak przychodzi i potem jest wielka uczta, bo wszystkiego się chce i wszystko się je. Coś jakby bulimia na małą skalę. A zdezorientowany organizm mówi: nie karmiła, teraz karmi, o co jej chodzi? To może ja lepiej sobie to odłożę na wszelki wypadek na później. I to jest jojo. Również przechodziłam przez okres głodówek, na szczęście w pore oprzytomniałam. Pamiętajcie że Aby Schudnąć Trzeba Jeść! Co ma spalać nasz organizm jak nic nie jemy? Tylko go wykańczamy. 

 

A więc co zrobić aby skutecznie uniknąć efektu jojo?

 

- Cierpliwość - czas odchudzania musi być rozłożony w zależności jak wiele kilogramów mamy do zgubienia. Organizm musi się przyzwyczaić do nowego sposobu odżywiania. Najbezpieczniej jest chudnąć od 0,5-1 kg tygodniowo. 

 

- Jedz mniej a częściej organizmowi będzie łatwiej strawić mniejsze porcje. Najzdrowiej jest spożywać 4-5 niewielkich posiłków dziennie, nie zapominając o śniadaniu. Jedz wolno, staraj się bardzo dokładnie przeżuwać każdy kęs.  

 

- Jedz pokarmy bogate w błonnik kasze, ryż, owoce, warzywa, ziarna zbóż, daktyle, figi, orzechy, fasola, płatki owsiane, otręby, chleb razowy. Błonnik ma właściwości sycące, pęcznieje w żołądku i pobudza ruchy jelit, ułatwiając trawienie. Zapobiega też zaleganiu pokarmu w jelitach.  

 

- Ogranicz spożycie tłuszczów, unikaj potraw smażonych na korzyść pieczonych, grillowanych bądź gotowanych na parze. Spożywaj oliwę z oliwek, mięso i inne produkty zwierzęce z umiarem. 

 

- Ogranicz sól i cukier do minimum, stosuj za to dużo ziół poprawiają trawienie i przyspieszają przemianę materii. 

 

- Unikaj głodówek oraz diet jednoskładnikowych. 

 

- Pij dużo niegazowanej wody mineralnej (ok.2 l dziennie), herbatę zieloną, czerwoną (przyspiesza spalanie tłuszczów) oraz pomocne w trawieniu zioła (rumianek, mięta, pokrzywa).  

 

- Bądź aktywna ruchowo. Codziennie spaceruj, biegaj, uprawiaj jazdę na rowerze lub jakiś inny sport najlepiej minimum 2 razy w tygodniu. 

 

- Po kuracji odchudzającej  aby utrzymać wagę, stopniowo powracaj do normalnego sposobu odżywiania (najlepiej tak długo, jak trwała sama dieta). Powinno się zacząć od dodatkowych 50- 100 kcal dziennie nie zapominając przy tym o sporcie. 

 

- Kontroluj co jesz poznaj właściwości kaloryczne poszczególnych potraw.  

 

- Unikaj tzw. pustych kalorii, czyli wszelkich słodkich przekąsek i podjadania. Jeśli czujesz głód zjedz jakiś owoc np. jabłko lub garść orzechów.  

 

- Jedz z umiarem w restauracjach i na przyjęciach u znajomych - unikaj bardzo tuczących dań, wybieraj warzywa, sałatki, chude mięso i ryby. 

 

- Kontroluj swoją wagę raz w tygodniu, najlepiej o stałej porze np. rano.

 

* * *

 

Pytania możecie kierować tutaj : ASK

Do usłyszenia! :*

5 komentarzy
lubiewyzwania  - 25/08/2013 20:01:12
Dobra notka. :D
natiebedechuda  - 25/08/2013 18:54:36
pomożesz zaczynam . ?;)
bohaterkaswojegozycia  - 25/08/2013 14:50:08 z Android
Dzieki ;*
nikola101b  - 25/08/2013 12:53:01 z Android
Super . xd
alwayspotterhead  - 25/08/2013 12:32:07
to bardzo pomocne :)

Najnowsze wpisy

11. Jak pozbyć się boczków?

 

10. Mój tydzień z ćwiczeniami

 

9. Efekt jojo

 

8. Ocet jabłkowy

 

7. Najbardziej tuczące produkty

 

6. Motywujące cytaty

 

5. Alkohol w diecie

 

4. Prawdy i mity o odchudzaniu

 

Wszystkie wpisy